Aquesta semana començaré
parlant del currículum en l´escola primària. He de dir ,que encara
que l´escola ha anat evolucionant de forma constant ,també ho ha
fet seguidamet la metodología de l´aprenentatge, per
tant , cal destacar l´importància del currículum com a base
educativa. M´he he adonat que d´una manera o altre, tot el treball
es relaciona i es fa cada vegada més complex i més significatiu.
Per tant , a l´hora de
parlar del currículum , primer em de saber que és i en que
consisteix, i el el definim com aquells objectius que fixen uns
continguts per estudiar en cada etapa ,empran
l´utilització de diferents mètodes d´aprenentatge i sobretot fixa
un gran interés en la formació personal i social. Tot això, be a
dir que l´escola es centrarà en les capacitats i els interesos dels
alumnes com també en tots els aspectes culturals i educatius que no
formen part de ninguna disciplina. Per dur a terme aquest
procediments cal destacar quatre fonts:
-Sociológica:
És la capacitat de dir-nos el que és realment important en un
moment històric determinat.
-Epistemológica:
Té a veure amb el coneixement conceptual , amb la ciència.
Selecciona el que és realment important d´una ciencia i els seus
continguts.
-Psicológica:
Com ensenyam en funció d´aquella manera que aprenem.
-Pedagógica:
Té a veure amb la metodología, amb el marc cientific de com
ensenyam. En concret de quines metodologíes són les més adequades
per a les fonts epistemológiques.
Una vegada comentades les
fonts ,cal destacar també una sèrie de característiques:
-Obert:
que no es tancat,que no pots decidir per tu mateix t´has de basar en
el currículum que te donen, encara que si fos obert ,et donen un
currículum mínim que tu hauràs d´adaptar a les teves necessitats.
El professor amplia ,distribueix, coordina però no retalla.
-Únic:
únicper
etapa, tots igual per a tothom encara que consti ,amb les mateixes
finalitats i objectius.
-Flexible:que
es pot fer aportacions, canvis a l´hora d´ensenyar.
-Descentralitzat:
no es centrat al ministeri sinó que cada nivell fa la seva
aportació.
Penso que amb l´implantació d´aquest currículum en l´escola,
supossa una gran tranformació en quant a la metodología i
l´aprenentatge.El currículum ha d´adaptar-se a les necesitats
socials i en els àmbits de treball, així com la coherència que han
de tenir les finalitats de l´ensenyança en tot el període de
formació bàsica. El mestre ha de saber ensenyar i saber orientar
els alumnes ,per tant haurà de dur a terme un bon mètode
d´ensenyança , ha de marcar uns objectius ,estudiar-los i
ensenyar-los,per això cal destacar destacar tres nivells de
concreció:
-Primer nivell:
Reuneix tot el que hi ha que ensenyar , les orientacions
sobre com fer-ho. Tot allò que es considera indispensable per
ensenyar es divideix en àrees de coneixement, amb la finalitat de
facilitar la seva concreció.
-Segon nivell:
Es situen els diferents projectes curriculars del centre que es
concreten amb objectius generals , específics i metodológics que
intervenen en l´educació del centre.
-Tercer
nivell:
S´indiquen els objectius, continguts i accions educatives que ténen
relació amb els alumnes d´un aula o grup d´elles.
Encara que com hem dit abans el currículum sigui indispensable per
a l´aprenentatge, trobarem aspectes que encara que no siguin
visibles a simple vista, jugan un paper important en
l´interpretació dels significats, que és amb el que
coneixem amb el nom de currículum ocult.
Ara bé,és essencial que per ser una bona mestra, no només he
d´orientar els meus alumnes ,sinò que a més a més he de conèixer
aquells currículums que són considerats necessaris per a
desenvolupar en els centre així com també els criteris metodológics
i d´evaluació, en conclusió,he de fixar uns objectius i la
metofología que consideri més apropiada per l´aprenentatge.Tot
això garanteix que l´alumne puga obtenir coneixements de manera
significativa i funcional que li servirà d´ajuda dins el món
social. Per dur a terme aquest procediment destacarem 3 continguts:
-Procedimentals:
Es referixen a allò que el nin ha de saber fer per dur a terme els
coneixements i per a poder aprende´ls es necessari que els utilitzi
en ocasions , propósits i situacions diferents.
-Conceptuals:
Són tots aquells coneixements que el in ha de saber , conèixer i
definir a través de diferents graus de dificultad.
-Actitudinals:
Es referix a l´actitud que el nin mostra davant un aprenentatge o
valors que regeixen les seves accions i que incideixen sobre el seu
comportament.
Tots aquest continguts són essencials en l´àmbit escolar per dur
a terme un bon coneixement.Per finalitzar,cal mencionar l´evaluació
que és aquell procés que ajuda a regular la labor tant de l´alumne
com del mestre per poder adecuar-se a les necesitats individuals ,
permet que l´alumne descobreixi tot el que sapiga, el que sap fer,
etc. Per tant l´evaluació ha de ser planificada i és
l´encarregada d´orientar i regular millor les activitats.
Després de fer un breu anàlis sobre el currículum, cada dia, sóc
més conscient dels procesos que he de seguir per tal d´enenyar als
meus alumnes. Per a mi és realment valuós i gratificant conèixer i
entendre l´ímportància del currículum com a base d´aprenentatge,
perquè una bona mestra ha de motivar els seus alumnes , els ha
d´orientar i guiar-los. He de dir ,que jo he estat en dos col·legis
i que en el primer, la metodología d´aprenentatge emprada era de
caràcter tradicional , perquè ens guiabem bàsicament per els
llibres de text i mai ens van ensenyar els procesos adequats de
coneixements ,però una vegada vaig canviar de col·legi, vaig
descobrir, que el que és essencial a més a més de la metodología,
es tracta bàsicament de la comprensió de l´aprenentatge ,perquè
saber per saber no ens ajuda , pero comprender per saber, ens aporta
resolucions de problemes que podem aplicar-ho a la pràctica.
Espero poder seguir ampliant el meu coneixement i evolucionant en un
futur, per a poder completar la meva formació al màxim, ja que quan
més sèpiga i aprengui , més bons resultats obtindran els meus
futus alumnes.
No hay comentarios:
Publicar un comentario