lunes, 11 de noviembre de 2013

EL CURRÍCULUM

Aquesta semana començaré parlant del currículum en l´escola primària. He de dir ,que encara que l´escola ha anat evolucionant de forma constant ,també ho ha fet seguidamet la metodología de l´aprenentatge, per tant , cal destacar l´importància del currículum com a base educativa. M´he he adonat que d´una manera o altre, tot el treball es relaciona i es fa cada vegada més complex i més significatiu.
Per tant , a l´hora de parlar del currículum , primer em de saber que és i en que consisteix, i el el definim com aquells objectius que fixen uns continguts per estudiar en cada etapa ,empran l´utilització de diferents mètodes d´aprenentatge i sobretot fixa un gran interés en la formació personal i social. Tot això, be a dir que l´escola es centrarà en les capacitats i els interesos dels alumnes com també en tots els aspectes culturals i educatius que no formen part de ninguna disciplina. Per dur a terme aquest procediments cal destacar quatre fonts:
-Sociológica: És la capacitat de dir-nos el que és realment important en un moment històric determinat.
-Epistemológica: Té a veure amb el coneixement conceptual , amb la ciència. Selecciona el que és realment important d´una ciencia i els seus continguts.
-Psicológica: Com ensenyam en funció d´aquella manera que aprenem.
-Pedagógica: Té a veure amb la metodología, amb el marc cientific de com ensenyam. En concret de quines metodologíes són les més adequades per a les fonts epistemológiques.
Una vegada comentades les fonts ,cal destacar també una sèrie de característiques:
-Obert: que no es tancat,que no pots decidir per tu mateix t´has de basar en el currículum que te donen, encara que si fos obert ,et donen un currículum mínim que tu hauràs d´adaptar a les teves necessitats. El professor amplia ,distribueix, coordina però no retalla.
-Únic: únicper etapa, tots igual per a tothom encara que consti ,amb les mateixes finalitats i objectius.
-Flexible:que es pot fer aportacions, canvis a l´hora d´ensenyar.
-Descentralitzat: no es centrat al ministeri sinó que cada nivell fa la seva aportació.
Penso que amb l´implantació d´aquest currículum en l´escola, supossa una gran tranformació en quant a la metodología i l´aprenentatge.El currículum ha d´adaptar-se a les necesitats socials i en els àmbits de treball, així com la coherència que han de tenir les finalitats de l´ensenyança en tot el període de formació bàsica. El mestre ha de saber ensenyar i saber orientar els alumnes ,per tant haurà de dur a terme un bon mètode d´ensenyança , ha de marcar uns objectius ,estudiar-los i ensenyar-los,per això cal destacar destacar tres nivells de concreció:
-Primer nivell: Reuneix tot el que hi ha que ensenyar , les orientacions sobre com fer-ho. Tot allò que es considera indispensable per ensenyar es divideix en àrees de coneixement, amb la finalitat de facilitar la seva concreció.
-Segon nivell: Es situen els diferents projectes curriculars del centre que es concreten amb objectius generals , específics i metodológics que intervenen en l´educació del centre.
-Tercer nivell: S´indiquen els objectius, continguts i accions educatives que ténen relació amb els alumnes d´un aula o grup d´elles.
Encara que com hem dit abans el currículum sigui indispensable per a l´aprenentatge, trobarem aspectes que encara que no siguin visibles a simple vista, jugan un paper important en l´interpretació dels significats, que és amb el que coneixem amb el nom de currículum ocult.
Ara bé,és essencial que per ser una bona mestra, no només he d´orientar els meus alumnes ,sinò que a més a més he de conèixer aquells currículums que són considerats necessaris per a desenvolupar en els centre així com també els criteris metodológics i d´evaluació, en conclusió,he de fixar uns objectius i la metofología que consideri més apropiada per l´aprenentatge.Tot això garanteix que l´alumne puga obtenir coneixements de manera significativa i funcional que li servirà d´ajuda dins el món social. Per dur a terme aquest procediment destacarem 3 continguts:
-Procedimentals: Es referixen a allò que el nin ha de saber fer per dur a terme els coneixements i per a poder aprende´ls es necessari que els utilitzi en ocasions , propósits i situacions diferents.
-Conceptuals: Són tots aquells coneixements que el in ha de saber , conèixer i definir a través de diferents graus de dificultad.
-Actitudinals: Es referix a l´actitud que el nin mostra davant un aprenentatge o valors que regeixen les seves accions i que incideixen sobre el seu comportament.
Tots aquest continguts són essencials en l´àmbit escolar per dur a terme un bon coneixement.Per finalitzar,cal mencionar l´evaluació que és aquell procés que ajuda a regular la labor tant de l´alumne com del mestre per poder adecuar-se a les necesitats individuals , permet que l´alumne descobreixi tot el que sapiga, el que sap fer, etc. Per tant l´evaluació ha de ser planificada i és l´encarregada d´orientar i regular millor les activitats.

Després de fer un breu anàlis sobre el currículum, cada dia, sóc més conscient dels procesos que he de seguir per tal d´enenyar als meus alumnes. Per a mi és realment valuós i gratificant conèixer i entendre l´ímportància del currículum com a base d´aprenentatge, perquè una bona mestra ha de motivar els seus alumnes , els ha d´orientar i guiar-los. He de dir ,que jo he estat en dos col·legis i que en el primer, la metodología d´aprenentatge emprada era de caràcter tradicional , perquè ens guiabem bàsicament per els llibres de text i mai ens van ensenyar els procesos adequats de coneixements ,però una vegada vaig canviar de col·legi, vaig descobrir, que el que és essencial a més a més de la metodología, es tracta bàsicament de la comprensió de l´aprenentatge ,perquè saber per saber no ens ajuda , pero comprender per saber, ens aporta resolucions de problemes que podem aplicar-ho a la pràctica.

Espero poder seguir ampliant el meu coneixement i evolucionant en un futur, per a poder completar la meva formació al màxim, ja que quan més sèpiga i aprengui , més bons resultats obtindran els meus futus alumnes.

No hay comentarios:

Publicar un comentario